Allerød - Blå sommer og retur
Erfaringer...
Den første del af min tur var rigtig fin. Det er sjovt at være på tur i kabinen - man får mange smil og kommentarer alle steder man kommer frem. At have oppakningen inde i kabinen gik også fint, men der var ikke plads til sovepose, liggeunderlag og telt, så at køre fra vandrehjem til vandrehjem var helt fint. Kørsel i regnvejr var naturligvis ikke sjovt, men jeg kom frem og min oppakning var stort set tør.
Turen hjem fra Blå sommer var "bare" kørsel fra A til B af temmelig kedelig vej, så det var ikke den store oplevelse.
De nationale cykelruter er flotte, men som det fremgår skal man ikke regne med skiltningen - det kunne være sjovt at tage en af ruteren få dokumenteret den "interessante" skiltning. Endnu en gang stor anbefaling af sitet www.bikemap.net
Onsdag d. 22. juli - Maribo - Allerød (160 km)
Egentlig havde jeg planlagt at overnatte i Roskilde på vejen hjem, men valgte i stedet at tage den lige vej hjem og kørte alle 160 km på én dag. Den lige vej fra Maribo til Allerød er meget lige - først en flad lige vej på Lolland-Falster og dernæst en lang lige, men bakket, vej fra Vordingborg til Køge.
Jeg lånte strøm på et par tankstationer på vejen hjem, men kørte alligevel de sidste 30-40 km uden hjælp fra motoren.
Begge mine GPS dimser løb tør for strøm ved Slangerup, så jeg har ikke log af hele ruten, men indtil da havde jeg en gennemsnitsfart på omkring 20,5km/t - meget fint syntes jeg.
Hjemme igen - en smule mere rod...
Tirsdag d. 21. juli - Sønderborg - Maribo (130 km)
Efter have fået ladt alle batterier op og sovet (man sover ikke så godt i telt på spejderlejr) kørte jeg til Maribo. Det var egentlig meningen at jeg skulle have været med færgen fra Mommak til Søby på Ærø, cyklet over Ærø til Marstal, hvorfra der går en færge til Rudkøbing på Langeland - det ville spare mig 30-40 km i forhold til turen over Fyn.
Men da jeg landede i Marstal en god times tid før færgen skulle sejle var der ikke i sjæl på havnen ud over en mand der arbejede på færgerampen - lidt underligt, men jeg tænkte, at han nok ville blive færdig inden færgen skulle sejle. Jeg fandt en bænk i solen og satte mig og læse. Kort efter kom der en bil, der holdt kort tid på havnen før de kørte igen - jeg tænkte, at de nok ville køre lidt rundt inden færgen skulle sejle.
Lidt senere kom der flere biler og nogle cykler der havde været tættere på rampen og set det lille skilt, der fortalte at færgen var "midlertidigt" ude af drift. Det viste sig, at "midlertidigt" betød hele dagen!
Mange blev temmelig sure - specielt cykelister, der havde aftaler på Ærø - jeg skulle jo bare køre over. Som det fremgår af kortet, kørte jeg en tur over sydfyn. Endnu en hilsen fra de sydfynske alper.
Mandag d. 20. juli - Blå Sommer - Sønderborg (37 km)
Et hyggeligt døgn på Blå Sommer sluttede og jeg trillede sidst på dagen til Sønderborg, der viste sig at have et meget fint vandrehjem.
Kabinecykel på spejderlejr
Jeg fik lov til at parkere under det overdækkede køkkenbord. Cyklen er en fin interessemagnet.
Søndag d. 19. juli - Faldsled - Blå Sommer (55 km)
Turen fra Faldsled til Hostrup Sø var uden problemer. Søndag var en dag med rigtig mange besøgende på lejren så turen ind til lejren var en lang tur gennem en sand folkevandring med rigtig mange "oj, fed cykel" kommentarer.
Dejligt at se Susanne og ungerne igen.
Lørdag d. 18. juli - Sakskøbing - Faldsled (119 km)
Der var varslet skybrud natten mellem fredag og lørdag, men det blev desværre ikke til noget - i stedet valgte det at regne fra tidlig morgen til omkring kl. 12.
Jeg tog afsted omkring kl 9:30. Pakkede kabinen, så alt hvad der skulle være tørt også ville forblive tørt. Der samler sig let vand i bunden af cyklen, så jeg havde fundet en plastic pose, som min computertaske kunne stå i, så den ikke skulle blive våd. Jeg kørte afsted og alt gik fint - udsynet er dog ikke optimalt i regnvejr:
Jeg overså en dyb vandpyt og fik en kæmpe skylle ind i cyklen - nedefra. Det var der ikke lige taget højde for i mine forberedelser, så der skulle lige flyttes lidt rundt og tømmes pose inden jeg kunne køre videre.
Turen gik til færgen Spodsbjerg-Tårs ca. 50 km fra Sakskøbing. Da jeg kom i nærheden af Tårs kunne jeg se, at folk holdt i kø langt ud på landevejen. Og da jeg kom frem til billetlugen viste det sig, at en af deres færger var brudt sammen, så folk stod i kø for at få deres penge tilbage. Der sejlede en færge ca. 20 min efter, som jeg købte billet til og kom med - fed fornemmelse :-)
Resten af turen til Feldsled på sydfyn gik fint - det var lidt hårdt, da jeg ikke helt havde været opmærksom på de sydfynske alper og en rute, der gik ned til vandet, op i landet og ned til vandet igen og igen og.
Og turen i regnvejr og modvind havde tæret godt på min batteri beholdning :-(
Dagens tal
Tilbagelagt: 119 km
Max hastighed: 39,8 km/t
Køre tid: 7 timer
Gennemsnitshastighed: 17,7 km/t
Pause tid: 0:59:50
Total gennemsnitshastighed: 15,7 km/t
Fredag d. 17. juli - St. Heddinge - Sakskøbing (96,2 km)
En fredelig dag med dejligt vejr og god fart i cyklen. Man kan altid lade sig underholde af den "fantastiske" skiltning af "de nationale cykelruter". Jeg har lagt min rute efter dem på www.bikemap.net og overført ruten til min gps. Jeg ved ikke hvorfor der er skilte - man kan i hvert fald ikke bruge dem til at finde vej efter. Mange steder mangler der helt skilte og lige så mange steder er skiltene misvisende. Jeg har taget billede af et enkelt eksempel her, men overvejer at dokumentere flere steder når jeg kører hjem.
Det drejer sig om krydset her:
Der ligger i Vålse på Falster. Jeg kom kørende på den nationale cykelrute med nummeret 7 af Vigvej og skulle dreje til venstre af Egensevej. Det var fint skiltet, kommer man den anden vej - altså fra Egensevej og skal opdage at ruten går til højre ud af Vigvej ser det sådan her ud:
Der er ingen skilte der antyder at man skal dreje til højre. Drejer man alligevel til højre kan man, hvis man kigger godt efter se et skilt:
Ja, man skal kigge rigtig godt efter - det står inde i beplantningen til venstre for de to "rigtige" skilte.
Det er totalt misforstået placering - man har ingen chance for at se skiltet når man kommer fra Egensevej.
Og kører man efter den politik, at hvis der ikke er skiltet er det fordi man "blot" skal fortsætte ligeud misser man ruten.
Dette er desværre ikke en enlig svale - jeg oplever utallige tilsvarende eksempler hver dag og glæder mig hver gang over min gps rute.
Er det noget "cykelnationen" kan være bekendt?
Dagens tal
Tilbagelagt: 96,2 km
Max hastighed: 49,1 km/t
Køre tid: 3:32:00
Gennemsnitshastighed: 21,2 km/t
Pause tid: 0:56:30
Total gennemsnitshastighed: 17,6 km/t
Torsdag d. 16. juli - Allerød - St. Heddinge (101 km)
7:00 Kom til at stå lidt tidligt op, så nu er hele huset ryddet op og der er pakket!
Vægt af min oppakning: 21 kg (incl. mad, batterier mm.)
En pakket kabine
7:27 Afgang.
12:00 Frokost i det grønne i Højelse
14:30: Ankomst til Store Heddinge vandrehjem.
Dagens tal:
Tilbagelagt: 101 km
Max has.tighed: 42,7 km/t
Køre tid: 5:15:00
Gennemsnitshastighed: 19,3 km/t
Pause tid: 1:15:00
Total gennemsnitshastighed: 16,9 km/t
OG ingen "medvind" før de sidste 10-15 km!
Onsdag d. 15. juli
Har trimmet det sidste på kabinen og pakket mine tasker så jeg er helt klar til afgang.
Tirsdag d. 14. juli 2009
Er så småt ved at være klar. Ruten til Blå Sommer er lagt og der er bestilt overnatning i Store Hedding, Sakskøbing og Faldsled.
http://www.bikemap.net/route/222459
Har ikke planlagt hjemturen endnu. Har undersøgt mulighederne for at komme over Storebælt med cyklen, men det er næppe muligt. Det er svært at få klare svar fra DSB og begrebet "velomobil" eller "kabinecykel" er helt sort for dem, men jeg ville ikke kunne få min 87 cm brede "tvillingebarnevogn" med toget uden at klappe den sammen. Det bliver nok lidt svært med kabinen.
På nuværende tidspunkt er planen at cykle hjem samme vej som ud, men har også mulighed for at sætte cyklen på den lastbil, der skal køre spejdernes udstyr tilbage til Allerød og selv tage toget.